24 FEB > 5 MAR 2017

Jury

Internationale competitie

Rémi Durin (B)

Na zijn master animatiefilm aan het Brusselse La Cambre sloeg Rémi Durin de handen ineen met drie ex-studiegenoten. Samen richtten zij l’Enclume op, aanvankelijk een kunstenaarscollectief, sinds 2013 een animatiestudio, met producties als Le Parfum de la carotte (2013) en La Licorne (2016). Sinds 2009 doceert Rémi Durin aan de Haute École Albert Jacquard in Namen.

Annette Schindler (CH)

Annette Schindler maakte naam als directeur, initiator en medeoprichter van diverse Zwitserse en internationale instellingen en festivals. Op dit ogenblik is zij algemeen directeur van Fantoche, het internationaal festival van de animatiefilm van Baden. In haar uiteenlopende activiteiten bouwde zij een uitgebreid netwerk uit in artistieke middens en in de wereld van de animatiefilm.

Graham Annable (USA)

Graham Annable genoot een klassieke animatieopleiding aan het Sheridan College van Toronto en zette zijn eerste stappen in de realisatie van een langspeelfilm als co-regisseur van The Boxtrolls, samen met Anthony Stacchi. Hij werkte eerst tien jaar voor LucasArts, waar hij diverse videogames ontwikkelde. Nadien werkte hij voor Chuck Jones, Nickelodeon en Walt Disney Productions.. Vervolgens stapte hij over naar LAIKA, waar hij als storyboarder meewerkte aan Coraline en Paranorman. Aan hem danken we ook de « comic book » serie Grickle, waarvan hij korte animatiebewerkingen voor Youtube maakte.

Nationale competitie

Christine Polis (B)

Nadat zij afstudeerde aan de ENSAV-La Cambre in Brussel, werkte Christine Polis meer dan vijftien jaar mee aan Europese beeld-per-beeld animatiefilms (Ma vie de Courgette, Panique au Village, Sunday Drive, Les Pécheresses, …). Zij werkte als animator, rekwisiteur, decorateur en rigger, maar vooral in het onderhoud en de constructie van poppen. 

Op dit ogenblik maakt zij deel uit van het team dat de poppen voor de nieuwe langspeelfilm van Wes Anderson verzorgt.

Ligia Soare (Ro)

Ligia werkt al sinds meer dan tien jaar als programmator en coördinator van festivals. Zij is stichtend lid van Anim’est, het internationaal festival van de animatiefilm van Boekarest. Ligia is ook actief in de promotie van de Roemeense korte animatiefilm op de Europese filmmarkten.

Voorts verzorgt zij vertalingen van films en scenario’s voor culturele instellingen, producenten en distributeurs.

Jeroen Jaspaert (B)

Jeroen Jaspaert genoot een opleiding 2D-animatie aan de Media and Design Academy in Genk en aan het Saint Martins College of Art and Design in Londen, waar hij sedert 2001 ook werkt. Na talrijke reclamespots wijdde hij zich in 2012 aan fictie met de serie Bing en de kortfilm Stick Man, die allebei internationaal goed scoorden. Op dit ogenblik bouwt hij zijn carrière verder uit met scenario’s en films bij Magic Light Pictures.

Prijs Filmkritiek

Thierry Van Wayenbergh (BE)

Thierry Van Wayenbergh raakte al van jongsaf in de ban van de zevende kunst. Na een paar jaar spijbelen in de donkere zaal werd hij in 1995 redacteur van de Fiches Belges du Cinéma en werkte hij op het Centre Culturel d’Animation Cinématographique. Vervolgens leverde hij als free lance medewerker bijdragen voor het magazine (Télé)Moustique, waar hij sinds 2005 vast recensent is voor de rubrieken cinema en televisie.

Ive Stevenheydens (BE)

Ive Stevenheydens is programmator, publicist en kunstcriticus. Hij doet onderzoek, verzorgt publicaties en ontwikkelt projecten rond beeldende kunst, geluid en muziek en performances. Op dit ogenblik is hij curator bij Argos, het Centrum voor Kunst en Media in Brussel (www.argosarts.org). Hij publiceert geregeld artikels in Metropolis M, ArchiNed en Bruzz.

Johannes De Breuker (BE)

Johannes De Breuker schrijft filmrecensies en essays als freelance filmjournalist voor verschillende tijdschriften en websites. Daarnaast is hij ook kernredacteur bij het cultuurtijdschrift rekto:verso, een magazine (en website) dat de wereld beschouwt vanuit kunst en cultuur. Hij studeerde Taal- en Letterkunde en verdiepte zich daarna verder in film met de opleiding Filmstudies and Visual Culture.